Terug naar de basis- Communicatie met de ideale klant
Ondernemen begint met communicatie en dat is naar mijn mening meteen het allerbelangrijkste aspect. Bij de juiste communicatie zullen de ideale klanten vanzelf naar je toe komen, ze zullen zich herkennen in jou. Maar de vraag is dan natuurlijk; wat is dan precies de juiste communicatie?
Bij de basis van communicatie speelt de klant, en niet jij, de belangrijkste rol. Want vaak denken we aan wat wij graag willen, wat onze doelen zijn, maar de belangrijkste vraag is, wat zijn de behoeftes van de klant? En voorzie jij in die behoeftes?
Het is dus belangrijk om te ontdekken wie jouw ideale klant is, wat zijn of haar behoeftes zijn, wat hem of haar bezig houdt in het leven en wat ze gelukkig maakt, zodat jij jouw communicatie kunt richten op die ideale klant.
Erachter komen naar wie je communiceert kan best lastig zijn. Omdat je je ineens moet inleven in een persoon die naar jouw onderneming kijkt en zichzelf zal moeten herkennen in jou en jouw normen & waarden. Ook is de mogelijkheid er dat de ideale klant nu, volgend jaar misschien geen ideale klant meer is. Het is daarom belangrijk om regelmatig te reflecteren of jouw manier van communicatie nog klopt.
Om de ideale klant te bepalen kun je jezelf een aantal vragen stellen;
Is jouw ideale klant een man of een vrouw?
Wat is de leeftijd?
Waar werkt jouw ideale klant?
Wat is de functie van hem/haar?
Wat is de gezinssituatie?
Wat zijn de hobby’s of interesses?
Welke normen en waarden heeft jouw ideale klant?
Van welke (social) media platformen maakt hij/ zij gebruik?
Heb jij je nog nooit echt verdiept in jouw ideale klant of heb jij moeite met het bepalen van jouw ideale klant, dan kan dat een reden zijn waarom jouw communicatie niet aanslaat op de manier zoals je graag zou willen. Kun jij hulp gebruiken met jouw communicatie of het bepalen van de juiste manier van communiceren dan zou ik het ontzettend leuk vinden om eens een kopje koffie te drinken & jouw vraagstuk te bespreken, wellicht kan ik je op weg helpen.